Kuinka toteuttaa itsensä markkinointi pienellä budjetilla?

kevytyrittaja-markkinointi

Päivitetty 17.4.2024

Oletko valmis viemään liiketoimintasi seuraavalle tasolle? Etkö kuitenkaan halua heittää suuria summia rahaa kohti jotain, mikä saattaa itselle tuntua pelottavalta ja epävarmalta? Itsesi markkinointiin ei aina tarvitse palkata ulkopuolista apua tai käyttää kaikkia yritystilille kertyneitä säästöjä. Ymmärtämällä muutamat tärkeimmät markkinointikikat ja tiedostamalla oman toimintasi ydinsyyt, sinulla on mahdollisuus tehdä suuria tekoja pienelläkin budjetilla.

Nappaa muistiinpanovälineesi ja lähdetään käymään läpi, miten voit omilla teoillasi buustata myyntiäsi!

1. Selkeytä palvelutarjontasi niin, ettei kenellekään ole epäselvää, mitä myyt.

On tärkeää, että kohderyhmäsi ymmärtää, mitä heille tarjoat. Selkeytä palveluntarjontasi niin, että se keskittyy vahvasti ydinosaamisesi ympärille, jolloin muille ei jää epäselväksi, mihin intohimosi kohdistuu. Älä vain listaa summamutikassa kaikkea, mitä osaat; valikoiman laajuus saattaa antaa asiakkaalle kuvan, että teet montaa asiaa puoliteholla, eikä asiantuntijuutesi keskity mihinkään tiettyyn osa-alueeseen.

2. Valmistele 10 pisteen hissipuhe.

Kun olet rajannut tarjontasi keskittymään ydinosaamiseesi, on aika valmistella itsellesi noin puolen minuutin myyntipuhe. Ideana on se, että pystyt selkeästi ja nopeasti myymään osaamisesi toiselle henkilölle hissimatkan aikana. Hissipuheessa on kiteytettynä, kuka olet, mitä palvelua edustat ja mitä asiakashyötyjä palvelullasi tarjoat. Tämän myyntipuheen hiottuasi sinun on helppo myydä palveluitasi missä ja milloin tahansa. Muista kuitenkin tilannetaju!

3. Tee toiminnallesi Googlen My Business -profiili.

My Business -profiilin tekeminen on ilmaista ja erittäin helppoa. Kun sinulla on My Business -profiili, näyt Google Mapsissa ja saatat tulla myös paremmin löydetyksi myös Googlen hakutuloksissa. My Business -profiiliin voit lisätä toiminnallesi tärkeät tiedot, kuten puhelinnumerosi, kotisivujen osoitteen ja sähköpostin. Profiilin luominen madaltaa asiakkaiden kynnystä ottaa sinuun yhteyttä kaikkien olennaisten tietojen löytyessä samasta paikasta.

4. Avaa toiminnallesi kotisivut.

Ilmaisia alustoja kotisivujen rakentamiseen on nykyään tarjolla useita. WordPress on näistä suosituin. Pienellä opettelulla pystyt rakentamaan toiminnallesi simppelit kotisivut, joiden kautta pääsen osoittamaan osaamistasi uskottavalla tavalla. Kotisivujen avulla saat näkyvyyttä Googlessa ja tätä kautta kohdeyleisösi löytää tarjoamasi palveluiden äärelle.

5. Perusta yritystili sosiaalisen median kanaviin.

Sillä, että perustat toiminnallesi yritystilit sosiaaliseen mediaan, pääset jo todella pitkälle markkinoinnin suhteen. Facebook-mainonta mahdollistaa tänä päivänä hyvin kohdennetun markkinoinnin haluamallesi ryhmälle niin Facebookissa kuin Instagramissakin. Näissä kanavissa voit myös jakaa sisältöä, joka osoittaa toimintasi laadun tai tuo esiin persoonaasi. Voit halutessasi myös laittaa muutaman euron siihen, että markkinoit tekemiäsi postauksia haluamallesi yleisölle, jolloin he ajautuvat helpommin selailemaan profiiliasi.

6. Varmista, että brändisi on helppo tunnistaa ja on samassa linjassa kaikissa kanavissa.

Yhdistä toimintasi visuaalinen ilme ja ydinviesti yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja rakenna näin uskottavuuttasi suhteessa kilpailijoihin. Yksi loistava ja aloittelijaystävällinen työkalu visuaalisten materiaalien luomiseen on Canva. Siellä pystyt helposti tekemään samaa teemaa noudattavia aineistoja, kuten somepostauksia, mainoskuvia tai vaikkapa käyntikortteja, valmiisiin suunnittelupohjiin.

7. Hanki ilmaista Google-näkyvyyttä.

Millaisia ongelmia kohdeyleisölläsi on? Mitä he googlettavat? Selvitä nämä ja kirjoita aiheista blogikirjoituksia kotisivuillesi. Google näkee sivusi arvokkaana, kun ihmiset viettävät siellä aikaa ja tämä parantaa näkyvyyttäsi eli kotisivusi pääsee yhä ylemmäs hakutuloksissa. Voit myös ostaa kotisivusi Google-hakujen ensimmäiselle sivulle mutta tämä ei ole edullisesti ylläpidettävä tekniikka, jos sivuillasi ei ole tarpeeksi orgaanista liikennettä.

8. Pyydä tyytyväisiä asiakkaitasi julkaisemaan arvosteluja palvelustasi.

Muiden ihmisten jättämät arvostelut palvelustasi ovat yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista. Ihmiset luottavat toisiin ihmisiin ja usein netistä löydetyt arvostelut ovat kuluttajien silmissä yhtä arvokkaita kuin läheisiltä saadut suositukset. Aiemmin mainitun Googlen My Business -profiilin kautta mahdollistat palvelusi arvostelemisen asiakkaillesi Googlessa. Asiakkaat voivat myös jättää arvostelunsa Facebookissa, jos sinulla on Facebook-yritystili. Julkiset arvostelut parantavat uskottavuuttasi ja tuo parhaimmillaan paljon uusia asiakkaita. Uskalla pyytää asiakkaitasi kirjottamaan palautetta sivuillesi!

9. Kerää asiakkaittesi tai potentiaalisten asiakkaiden sähköpostiosoitteet uutiskirjeitä varten.

Tuntemalla kohderyhmäsi, tiedät mitä heidän mielessään liikkuu. Kokoa esimerkiksi kerran kuukaudessa yhteen uutiskirje lähetettäväksi asiakkaillesi.  Yksi loistava ohjelma uutiskirjeiden luomiseen ja lähettämiseen on Mailchimp, ja siitä löytyy myös ilmaisversio. Kerro uutiskirjeissä kohderyhmällesi oleellisista aiheista, tämänhetkisistä tarjouksistasi tai nosta esiin vaikkapa blogikirjoituksesi. 

Sähköpostimarkkinointi saattaa kuulostaa vanhanaikaiselta, mutta se on edelleen tehokas markkinoinnin väline. Johdonmukainen, suunnitelmallinen ja ennen kaikkea säännöllinen uutiskirjeiden lähettäminen tulee näkymään sekä uusien että vanhojen asiakkaiden aktivoitumisena.

10. Hyödynnä vaikuttajamarkkinointi.

Vaikuttajamarkkinointi on tämän vuosikymmenen kuumin juttu. Kuten jo aiemmin mainittiin, ihmiset luottavat toisiin ihmisiin ja vaikuttajamarkkinointi perustuu juurikin tähän samaan ilmiöön. Ihmiset, joilla on vaikutusvaltaa sosiaalisen median kanavissa, mainostavat profiilissaan haluamiaan tuotteita ja palveluita omalle yleisölleen. Ota yhteyttä vaikuttajiin tai mikrovaikuttajiin tarjoten heille vaikkapa ilmaisia palveluita vastapalveluksena siitä, että he mainitsevat palvelusi kanavissaan.

Näitä 10 vinkkiä hyödyntämällä saat toimintaasi uutta puhtia pienelläkin budjetilla. 

 

Oletko kiinnostunut kevytyrittäjyydestä? Lue lisää Kassavirtasen sivuilta. Jos sinulle herää kysyttävää, voit aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Neuvomme sinua mielellämme!