Tietoa kassavirtanen.fi -palvelusta

Usein Kysytyt kysymykset

  • Paljonko palvelun aloittaminen ja käyttö maksavat?

    Palvelun aloittaminen on maksutonta, maksat palvelun käytöstä vain palkkaa nostaessasi; 3% palkan arvonlisäverottomasta summasta.

  • Mihin sitoudun?

    Sitoutumisaikaa ei ole. Palvelun käyttäjät sitoutuvat noudattamaan Kassavirtasen käyttöehtoja.

  • Voinko toimia monella alalla?

    Kyllä voit, juuri niin monella kuin itse haluat!

  • Voinko laskuttaa teidän kauttanne kevytyrittäjänä, vaikka olisin yrittäjä?

    Kyllä, vaikka olisit yrittäjä, voit laskuttaa Kassavirtasen kautta yksityishenkilönä. Tässä tapauksessa tarvitsemme vain teidän henkilökohtaisen verokorttinne.

    Jos olet yrittäjä, ja haluat palkata itsellesi työntekijän, voi työntekijä vastaavasti laskuttaa yritystäsi tekemästään työstä Kassavirtasen avulla. Näin saat työvoimaa nopeasti ja joustavasti ilman sitoutumisia.

  • Voinko hankkia kauttanne Valttikorttia?

    Kauttamme saat tarvittaessa valttikortin, jonka tilaaminen maksaa 41,17e (emme veloita tästä mitään lisäkustannuksia). Mikäli tarvitset valttikortin, ilmoitathan asiasta asiakaspalveluumme ja liitä mukaan seuraavat tiedot:

    • Selkeä kasvokuva
    • Koko nimesi
    • Veronumero (löytyy verokortista)
    • Huom! Veroumero tulee olla ilmoitettu julkiseen veronumerorekisteriin.

     

    Lähetämme valttikortin sinulle heti, kun olemme saaneet tarvittavat tiedot ja maksun laskusta.

  • Miten laskutus käytännössä toimii?

    Laskutus on yksinkertaista helpon laskutuspohjamme ansiosta. Pohjaan syötetään laskutettavan tiedot, sekä täydennetään laskun lähettäjän tietoja. Pohja antaa laskun tekoon selkeät ohjeet, joita noudattamalla laskuttaminen on helppoa ja nopeaa!

  • Kuinka nopeasti lasku lähtee eteenpäin?

    Lasku lähtee toimeksiantajallesi heti, kun hyväksyt laskun lähetettäväksi Kassavirtasen palvelussa. Laskuttajana saat aina laskustasi kopion omaan sähköpostiisi. Laskut pikapalkka-toiminnolla tarkastetaan asiakaspalvelutuntiemme sisällä. Laskusta lähetetään aina erillinen vahvistuspyyntö ilmoittamanne yhteyshenkilön sähköpostiin. Vahvistuksen jälkeen palkanne on nostettavissa. Kassavirtanen tarkastaa laskun tiedot ennen lähettämistä. Tästäkin syystä laskut kannattaa tehdä mahdollisimman huolellisesti, ettei selvitystyö viivästytä laskun lähetysprosessia!

  • Milloin voin laskuttaa ilman arvonlisäveroa?


    Kassavirtasen kautta laskuttamiisi palveluihin tulisi lähtökohtaisesti sisältyä arvonlisävero. Lisätietoja eri arvonlisäveroprosenttikannoista löydät verottajan sivuilta.

    Vain omalla Y-tunnuksella toimivat toiminimet tai yritykset saavat laskuttaa 0 %:n arvonlisäverolla, mikäli vuositulot jäävät alle 15 000 euron. Lisäksi rakennusalalla käänteisen verovelvollisuuden piiriin kuuluvat, voivat tietyin edellytyksin laskuttaa 0 %:n arvonlisäverolla.

    Arvonlisäveron voi joko lisätä työn päälle toimeksiantajan maksettavaksi tai sisällyttää työn hintaan. Tilillesi maksettava bruttopalkka on aina laskun veroton summa.

  • Kuinka toimia, jos laskutettava kuuluu rakennusalan käänteisen alv:n piiriin?

    Laskua luodessa valitse tarjoavasi rakennusalan palveluita (alv 0%) ja päivitä myös alv 0 %. Tämän jälkeen laskulle tulee lauseke: ”Arvonlisäverolain 8 c § mukaan rakennuspalvelun myynnistä arvonlisäverollinen on ostaja”.

  • Laskuni on virheellinen. Miten teen hyvityslaskun?

    Voit kumota asiakkaalle lähetetyn virheellisen laskun hyvityslaskulla. Pääset tekemään hyvityslaskun painamalla lähettämäsi laskun rivillä pyöreää nuolikuvaketta. Järjestelmä luo automaattisesti hyvityslaskun, joka kumoaa aikaisemmin lähettämäsi laskun siinä vaiheessa, kun lähetät sen.

    Huomioithan, että osittaisen hyvityslaskun luominen ei ole mahdollista, vaan laskun summan tulee olla sama kuin alkuperäisessä laskussa.

  • Miten ja missä vaiheessa lisään kulut ja korvaukset laskuun?

    Voit lisätä kulun tai korvauksen laskuun helposti suoraan laskua luodessasi ”Lisää kulukorvaus” tai ”Lisää matka- tai päivärahakorvaus” painikkeista. Voit luoda kulun/korvauksen myös ”Kulut ja korvaukset” sivulta, ja liittää sen myöhemmin laskullesi.

  • Kuinka kulut korvataan?

    Laskuun liitetyt kulut vähennetään ennen palkanlaskentaa, joten kuluista ei makseta veroja tai vakuutusmaksuja. Kuluista on toimitettava myös tarvittavat tositteet. Huom! Mahdolliset lisäselvitykset kuluista voivat pidentää palkkasi käsittelyaikaa.

    Huom! Voit saada tarvike-, materiaali- ja matkakuluihin korvauksia omassa henkilökohtaisessa verouksessasi. Laskulle erittelemättömistä kuluista voit hakea tulonhankkimisvähennystä.

  • Mitä kuluja voin vähentää verotuksessa?

    Kassavirtasta käyttäessäsi voit vähentää verotuksessa kaikki tulojen kannalta pakolliset kulut. Näitä kuluja ovat muun muassa: YEL-maksu, sairausvakuutusmaksu, matka- ja vakuutusmaksut. Kuluja voit vähentää omassa henkilökohtaisessa verotuksessasi täyttämällä lomakkeen ansiotulojesi vähennyksistä, ja liittämällä sen omaan veroilmoitukseesi.

  • Voinko laskuttaa asiakastani käteisellä?

    Valitettavasti käteismaksut eivät onnistu, sillä emme vastaanota käteiskuitteja.

  • Pystynkö tekemään kauttanne ulkomaan laskutuksia?

    Pystyt. ALV on 0 % aina ulkomailta laskuttaessa, sillä nämä eivät kuulu Suomen verotuksen piiriin. Kun laskutat ulkomaalaista yritystä, laskussa täytyy olla mainittuna laskutettavan yrityksen VAT-tunnus (Suomessa Y-tunnus).

  • Mistä tiedän, onko asiakkaani jo maksanut laskun?

    Laskun tilasta huomaat, onko lasku maksettu vai missä tilassa se on.

  • Milloin palkkani maksetaan?

    Palkkasi maksetaan maksusuoritusten saavuttua Kassavirtasen kautta tilillesi, ellei palkkaa erikseen valita pikapalkaksi. Ilmoitamme käyttäjälle, kun suoritus on saapunut ja palkka on nostettavissa. Palkat liikkuvat normaalien pankkisiirtojen tavoin, jolloin palkan saamiseen vaikuttavat pankkien väliset siirtoajat sekä toimistotunnit. Palkan näkyminen tilillä vie yleensä 1-4 arkipäivää sen jälkeen, kun toimeksiantaja on maksanut laskun.

  • Miksi en ole vielä saanut palkkaani?

    Näet nostettavissa olevat palkat aina ”Palkat” sivulta. Saat nostettavissa olevista palkoista myös ilmoituksen sähköpostiisi. Jos et ole saanut palkkaasi, voi tähän olla useita syitä:
    1. Asiakkaasi ei ole vielä maksanut laskua. Huom! Monet ajoittavat maksun vasta laskun eräpäivään.
    2. Asiakkaasi on maksanut laskun, mutta se ei vielä näy Kassavirtasen tilillä. Tästä syystä emme ole tilittäneet palkkaasi. Meillä on käytössämme Nordean tili, joten eri pankkien välillä raha liikkuu hitaammin. Raha liikkuu ainoastaan pankkipäivinä (ei pyhinä tai viikonloppuina) yleensä 1-3 päivän pankkiviiveellä.
    3. Lasku on maksettu virheellisin tiedoin.
    4. Tarvitsemme selvityksen kuluistasi. Olemme yrittäneet olla sinuun yhteydessä asiaan liittyen.
    Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, jos palkanmaksussasi ilmenee ongelmia.

  • Miksi palkkani on vähemmän kuin laskuttamani summa?

    Palkka määräytyy laskun verottomasta summasta. Palkkasi ei siis ole sama, kuin laskutat asiakkaaltasi. Vähennämme laskutettavasta summasta palvelumaksun (3%) + käytettävän arvonlisäveron. Tämän lisäksi myös pikapalkan (2,5%), jos olet valinnut sen käytettäväksi. Näiden lisäksi vähennämme ennakkopidätyksen verokorttisi mukaisesti. Näet palkkalaskelmassasi laskelman ennen palkanmaksua.
    Voit myös laskea suuntaa antavan palkan ennen laskuttamista Tulolaskurillamme.

  • Miten toimitan verokortin, ja mitä verokorttia minun tulisi käyttää?

    Käytä aina Verohallinnolta saamaasi verokorttia. Voit käyttää verokorttia samanaikaisesti Kassavirtasen lisäksi muillakin työnantajilla. Kun olet täyttänyt laskutusprofiiliisi tarvittavat henkilötiedot, saamme verokorttitiedot automaattisesti verottajalta, joten verokorttia ei tarvitse toimittaa meille erikseen. 

  • Milloin veroprosenttini päivittyy?

    Jos haluat korjata veroprosenttiasi, tee muutos ensin OmaVerossa. Tämän jälkeen voit päivittää veroprosenttisi laskutusprofiilissasi ”Omat tiedot” -välilehdellä, kohdasta ”Verokortti”. Kun painat ”Päivitä tiedot”, järjestelmämme hakee päivitetyn veroprosentin automaattisesti verottajan tietokannasta.

  • Voiko asiakkaani saada kotitalousvähennystä?

    Asiakkaasi on oikeutettu kotitalousvähennykseen, jos teet siihen oikeuttavaa työtä joko asiakkaan omassa asunnossa tai vapaa-ajan asunnossa. Tyypillistä vähennykseen oikeuttavaa työtä on esimerkiksi remontointi, siivous tai hoitotyö. Kotitalousvähennys koskee tehtyä työtä, ei siihen käytettäviä työvälineitä.
    Lue lisää Vero.fi.

  • Voinko toimia kevytyrittäjänä vaikka olen työtön?

    Voit hyvin aloittaa kevytyrittäjyyden työttömänä ollessasi.

    Jos olet työtön ja aloitat yritystoiminnan tai haluat kokeilla kevytyrittäjyyttä, ei yritystoiminnan pää- tai sivutoimisuutta arvioida ensimmäisen neljän kuukauden aikana. Jos kevytyrittäjyytesi on osa-aikaista, voit myös saada soviteltua päivärahaa tänä aikana. Neljän kuukauden jälkeen yritystoiminnan pää- ja sivutoimisuus arvioidaan TE-toimiston toimesta, ja oikeutesi työttömyysturvaan määritellään tämän perusteella uudelleen. Lue lisää: Te-palvelut.fi

    • Tarvitsenko pakollisia vakutuuksia?

      Kassavirtasen palvelumaksu pitää sisällään tapaturma-, oikeusturva- ja vastuuvakuutuksen. 

    • Mitä tapaturmavakuutus kattaa?

      Tapaturmavakuutus maksaa korvaukset tapaturman sattuessa voimassa olleiden vakuutusehtojen, -turvien ja -määrien mukaisesti, kun tapaturma on tapahtunut palvelun kautta tehdyssä työssä.

      Tapaturmavakuutus ei poista vakuuttamisvelvollisuutta sellaisesta toiminnasta, johon on otettava työtapaturma- ja ammattitautilain mukainen vakuutusturva.

    • Mitä vastuuvakuutus kattaa?

      Vastuuvakuutus korvaa aiheutuneet vahingot 1 000 000 euroon saakka vakuutusehtojen mukaisesti. Vakuutettavalle jää maksettavaksi aiheutuneista vahingoista omavastuu 1 200 euroa. Vastuuvakuutus ei korvaa sellaista toimintaa, joka vaatii erillistä työtapaturma- ja ammattitautilain mukaista vakuutusturvaa.

    • Paljonko vastuuvakuutus ja tapaturmavakuutus maksavat?

      Vakuutukset eivät maksa mitään, sillä kaikki Kassavirtasen kevytyrittäjät ovat automaattisesti vakuutettuja toimeksiannoilla.

    • Tarvitsenko tämän lisäksi muita vakuutuksia?

      Voit selvittää omaan toimintaasi tarvittavat vakuutukset yhteistyökumppanimme vakuutusyhtiö Fennian asiakaspalvelusta. Muista mainita, että työskentelet tällä hetkellä Kassavirtasen kautta kevytyrittäjänä.

    • Kerrytänkö eläkettä?

      Kassavirtasen käyttäjät ovat YEL:n alaisia. Tämä tarkoittaa, että palvelun käyttäjä on itse vastuussa eläkkeen karttumisesta ja YEL-maksujen hoitamisesta. Kassavirtasen kautta laskutettaessa eläkkeesi ei siis automaattisesti kerry.

    • Mikä on YEL?

      YEL tarkoittaa yrittäjän eläkevakuutusta. Mikäli työtulosi 01.01.2022 alkaen ylittävät 8261,71 euroa seuraavan 12 kuukauden aikana, olet 18-70-vuotias etkä saa työeläkelakien mukaista vanhuuseläkettä ja lähetät laskuja toistuvasti Kassavirtasen kautta, on sinun otettava YEL-vakuutus. Tarjoamme YEL-vakuutukset yhteistyössä yrittäjän eläkevakuutusyhtiö Varman kanssa. Kirjautuessasi palveluun löydät omista tiedoistasi YEL-kohdan, jossa voit päättää, miten haluat huolehtia YEL-maksuistasi!

    • Maksanko sairausvakuutusta?

      Työnantajan sairausvakuutusmaksu (1,34%) kuuluu kaikille YEL-velvollisille kevytyrittäjille ja vähennämme sen palkastasi. Jos YEL-vakuutuksen ehdot eivät täyty, ei kevytyrittäjältä tilitetä sairausvakuutusmaksuja. Sinun ei kuitenkaan kevytyrittäjänä tarvitse huolehtia näistä kuluista, sillä Kassavirtanen tilittää ne automaattisesti puolestasi.

      Lue lisää: Vero.fi

Tarvitsetko vielä apua?

Asiakaspalvelijamme auttavat sinua mielellään!